dinsdag 21 december 2010

Au revoir

Onder invloed van een kopje Kusmi Tea BOOST dagdroom ik over mijn belevenissen in Parijs van de afgelopen weken. Ik zie mezelf knarsetandend, met tranen in de ogen wegwijs proberen te raken uit het metroplannetje van het voor mij net nieuwe Parijs. Ik voel mijn tenen week worden en bevriezen in mijn goedkope tijgerballerina's. Ik ruik de geur van het appartement in mijn vuile en propere kleren. Ik proef de gebakken paprika-met-champignons-en-ui die we zowat elke dag aten.

Ik neem zonder te kijken metro na metro en kom warempel op de juiste plekken uit. Ik lach hardop bij het ongegeneerd bekijken van mijn lichaam tijdens castings. Ik ren de trap naast mijn kamer-zonder-deur naar boven en voel het hele appartement beven. Ik denk niet meer in het Frans of Engels, mijn gedachten kunnen de vrije loop in eigen moedertaal. Terwijl loop ik met open mond sneeuwvlokjes te vangen op de brug die uitkijkt op de Eiffeltoren. Ik bestel in mijn training authentieke tiramisu en chocolademousse to go bij het Italiaans restaurant across the street. Ik eet er samen van met Molly bij twee flessen Franse rode wijn. Zij brengt de porseleinen bakjes de volgende dag terug, want eigenlijk kon het niet to go. 

Mijn wangen tintelen als ik in Lafayette rondren. Lingerie, fotoboeken, kruiden, onbetaalbare schoenen. Mijn hart voelt leeg als ik denk aan thuis. En terwijl vult het zich met herinneringen en ik besef hoe kostbaar het is om fijne familieleden, vrienden en een fantastisch vriendje te hebben. Ik voel een sprankeltje huiselijkheid in de zetel bij het agentschap. Ik kijk een eindje Fashion TV. Victoria's Secret. First Face. Ik ga nog een praatje slaan met de bookers. Ik ga weer richting het appartement. Twee keer overstappen. Drie haltes in totaal.

Ik ruik de geur van verse dennennaalden en baal ervan dat ons appartement niet versierd is. Ik drink glühwein en voel me gelukkig. De zoete warmte vloeit door mijn lijf. Ik wandel door de straten en bezoek kleine kunstgalerijtjes. Ik voel de omhelzing met bestie Molly wanneer we afscheid nemen naast de auto die me naar Paris-Nord zal brengen. Molly draagt enkel een topje, een dunne legging en teenslippers. Mijn Uggs zitten onder de sneeuw. Au revoir Paris, tot de volgende keer.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten